صفات کلیدی

خدابانوی عقل و مهارت
خدابانوی صنایع دستی
خدابانوی تمدن و پیشرفت و صنعت
رزم آرا
استفاده از تدابیر رزمی در زمان جنگ
ایجاد صنایع دستی در زمان صلح
دختر تحصیل کرده و عاقل پدر
عاقل
منطقی
مدیر و مدبر
عقل محور و عقل گرا
نماینده تفکر منطقی زنانه
تحصیلکرده و مدرک گرا
به دنبال کسب علم
علاقه مند به شغل و حرفه و تحصیلات
علاقه مند به آموزش و پرورش، فرهنگ، مسائل اجتماعی و سیاسی
در حوزه سر
عدم ارتباط با احساسات و عواطف
محافظه کار
دارای انگیزه برای موفقیت
اهل رقابت
هدفمند
کمال گرا
داشتن صراحت
عاجز از رابطه عمیق
حامی مردان قهرمان و موفق و قدرتمند

ویژگیهای شخصیتی

آتنا به خاطر تدبیر اندیشی و راه حل های عملیش به خدابانوی عقل شهرت داشت. در مقام یک کهن الگو، آتنا الگوی شخصیتی زنانی است که تحت فرمان عقلشان هستند و از قلبشان پیروی نمی کنند. خوب اندیشیدن، مقاومت در اوج بحران عاطفی و تدبیر کردن از جمله خصایص ذاتی اوست. اینجاست که می توان برخلاف نظریه یونگ بیان کرد که در چنین زنی آنیموس مسؤول اندیشیدن او نیست، بلکه خود زنانه اش است که با وضوح و برای خویش می اندیشد. آتنا به تفکر عقلانی ارج می نهد و حیطه اراده و عقل را برتر از غریزه و ذات می داند. با حضور آتنا در ساختار روان، زن بر اعمال و نحوه دستیابی به خواسته های خویش آگاه می شود.
انگیزه رفتاری این زن اولویتهای خودش است. در واقع آتنا زن را آماده می سازد که به جای پاسخگویی به نیازهای دیگران بر خواسته های خویش متمرکز شود. آتنا در جایگاه کهن الگوی عزیز کرده پدر، نماینده زنانی است که به سوی مردانی قدرتمند، پرنفوذ و با مسؤولیت جلب می شوند و زن را آماده ایجاد رابطه ای دو جانبه با مردان پر قدرت می کند. او که از حقوق و ارزشهای پدرسالاری دفاع می کند، بر تداوم سنت مردانه و حقانیت قدرت مردان اصرار می ورزد. او به دوستی و رفاقت با مردان تمایل دارد.
اگر چه او حضور در فعالیتهای مردانه را به جدایی و کناره گیری از آنان ترجیح می دهد، اما بخش باکره وجودش او را از درگیری جنسی و عاطفی با مردان همکارش مصون می دارد و قادر است بدون برقرار کردن رابطه جنسی و یا نزدیکی عاطفی، دوست، همکار و محرم راز مردان باشد. زره عقلانیت، زن آتنایی را معمولا از احساس درد مصون می دارد. در اوج بحرانهای عاطفی و تضادهای درونی آتنا قادر است احساسات را کاملا انکار کند و همچنان به نظارت وقایع و تحلیل آنها بپردازد. این زن همیشه طالب میانه روی است، چراکه افراط غالبا نتیجه احساسات تحریک شده یا احتیاجات شدید است و نیز از ذاتی تندرو، حق به جانب، ترسو یا طماع سرچشمه می گیرد که البته همه اینها با آتنای منطقی در تضاد است.
کهن الگوی آتنا در زمینه های تجارت، فرهنگ و آموزش، علوم، ارتش و سیاست شکوفایی دارد. تیزهوشی آتنا او را قادر می سازد تا در وضعیتهای حساس سیاسی و اقتصادی مسیر خود را به نحوی مؤثر طی کند.
دختران آتنایی به شناخت موتور ماشین علاقه نشان می دهند و می دانند چگونه آلات مختلف را تعمیر کنند. آنها دخترانی هستند که از بازار بورس و سهام شناخت دارند و سرمایه اندوزی و سرمایه گذاری می کنند. به ریاضیات علاقه دارند و در آن استعداد نشان می دهند و زمان زیادی را در آزمایشگاههای فیزیک، شیمی و یا کامپیوتر سپری می کنند. در بافندگی، خیاطی و سوزن دوزی مهارت نشان می دهند و از کارهای دستی گوناگون لذت می برند که شاید این تنها علایق مشترک آنان با مادران و دختران سنت گرا باشد.
دور اندیشی، طرح ریزی، مهارت در کار و نیز صبر و شکیبایی شیوه کاری و مشخصه کهن الگوی آتناست. زن آتنایی در هنرهای خانگی نیز تبحر دارد، از این رو اگر ازدواج کند با استفاده از ذهن عملگرا و دید ظریفش معمولا خانه را به نحو احسن اداره می کند.
بر خلاف بعضی از دختران دیگر بی دردسر است. جیغ و فریاد و زار زدن شیوه آنها نیست. تغییرات هورمونی نیز به ندرت در رفتار و حالتهای احساسی آنها تغییر ایجاد می کند. نسبت به محیط اطراف خود بسیار هوشیار بوده و از این توانایی در انتخاب دوستان و یا حفظ روابط اجتماعی بهره می گیرند.
زنان آتنایی می دانند چگونه به رقابت با دیگران بپردازند و برای آینده خود برنامه ریزی کنند. برای رسیدن به هدف از بهترین و راحت ترین راهها اقدام می کنند و قبل از آن، برنامه ریزی کرده و همه جوانب آن را می سنجند. آنها ذهنی پویا و فعال دارند، ابتدا شرایط موجود را به دقت و موشکافانه بررسی کرده، تمام نشانه های موجود را می بینند و با در نظر گرفتن تمام جزئیات، به کل نگاه می کنند. به اندازه لازم به جزئیاتی که به کل مساله مربوط است توجه دارند، در حالیکه سایرین عموماً یا جزئیات را نادیده می گیرند و یا بیش از اندازه به مطالب ریزی که اهمیت چندانی ندارد بها می دهند.
بسیار با نظم و ترتیب و مقررات هستند و در تمامی کارهایشان برنامه ریزی دارند، از رفتن به یک مهمانی ساده گرفته تا رفتن به یک سفر و انجام کارهای اجتماعی و مدیریتی بزرگ. افرادی که انرژی آتنا در آنها فعال باشد، برنامه هایشان واقع بینانه بوده و توان واقعی خود را می شناسند، هدف را نیز دقیقاً شناسایی می کنند و با مدیریت زمان، کمترین اتلاف انرژی و زمان را دارند و همواره در حال حرکت به سمت هدف تعیین شده هستند.
نکته مهم بعدی، عملگرا بودن آنهاست. افراد آتنا تایپ را هرگز در حال سخنرانی در خصوص اهداف و کارهایشان نمی بینید. آنها همیشه در حال انجام کار هستند و وقتی برای تلف کردن در نظر نمی گیرند.
آنان قانون و مقررات جامعه را به نحو احسن اجرا می کنند و محافظ تمدن و شهرنشینی و نظم و قواعد مربوط به آن هستند.
هیچگاه افراد آتنا تایپ را در حال جبهه گیری در زمینه ای و یا اصرار و پافشاری همراه با عصبانیت در خصوص نقطه نظر و عقیده شان نمی بینید. آنها نظر خود را یک بار، بصورت شفاف و واضح بیان می کنند و اصراری بر قبولاندن آن به سایرین ندارند. بسیار میانه رو هستند و همواره در مورد خودشان و انتخاب هایشان معتدل و با رعایت اعتدال بوده و هر گونه افراط و تفریطی را در مورد خود غیرممکن می دانند. در انجام امور هر چه که باشد بسیار محافظه کار هستند و کلیه جوانب امر را در راستای رسیدن به هدفشان بررسی کرده و در تصمیم گیری هایشان دخیل می کنند و پس از آن قاطع و صریح مبادرت به انجام کاری می کنند. همچنین آنان با کمترین میزان ریسک ممکن انتخاب می کنند.
این تیپ شخصیتی به طور کلی افرادی هستند عاقل، منطقی، هدفگرا، هماهنگ کننده، همسو کننده، مدیر و مدبر، رزم آرا. یکی از خصوصیات بارز افراد آتنا تایپ، داشتن برنامه برای انجام هر کاری است. شخصیتی استوار و اجتماعی دارند، آنها فعال، ساده و بسیار متکی به نفسند و بی هیچ شکایتی به کارهای خویش می پردازند. معمولا از جسم سالمی برخوردارند، تضادهای فکری ندارند و به فعالیتهای ورزشی می پردازند. ورزش را فقط برای سلامتی و سالم ماندن انجام می دهند و به قهرمانی در رشته ورزشی خاصی اهمیت نمی دهند. ظاهری منزه و ساده دارند، لباسهای راحت و بادوام می پوشند و تحت تاثیر مد روز قرار نمی گیرند.
این افراد، اغلب اوقات اهدافی انتخاب می کنند که در جامعه مطرح است، مدرک تحصیلی، جایگاه شغلی و از این دست اهداف را انتخاب می کنند و برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی های دقیق کوتاه مدت و بلند مدت انجام می دهند. آتنا تایپ ها در انتخاب هدف پافشاری بیهوده و اصرار الکی ندارند و در صورتیکه دلیل منطقی برای تغییر هدف ببینند، بدون اتلاف وقت به سرعت تغییر هدف می دهند و هدف قبلی را با هدف تصحیح شده جدید جایگزین می کنند.
آتنا نماینده تفکر منطقی زنانه است. تنها خدابانوی المپی که با زره جنگی مجسم شده است. بکار برنده تدابیر رزمی در زمان جنگ و صنایع دستی در زمان صلح است.
او دارای آگاهی متمرکز شده است، در عرصه فعالیتهای مردانه وارد می شود و در جاه طلبیها، اهداف شغلی و ایده ها با مردان شریک می شود. راه آتنا، خدا بانوی عقل و مهارت، پیوند با مردان در مقامی برابر و یا حتی برتر از آنها بود. شیوه انطباق او همگونی و یکی شدن با مردان بود. بسیاری از زنان که وارد دنیای تجارت شده اند و مشاغل سنتا مردانه را برگزیده اند، همان راه آتنا را می پیمایند.
وی واجد مهارتهایی است که مستلزم طرح ریزی، تفکر، هدفگرایی و قدرت اجرایی است. وی معتقد به برتری عقل و اراده بر غریزه و احساس است.
آتنا، بعنوان یک ایزد بانوی باهوش، مدبر است و همیشه با هدف و برنامه پیش می رود. او جزو خدابانوان باکره است، چون هرگز ازدواج نکرد. آتنا قوی، خونسرد و خویشتن دار و با نظم است. او خدابانوی مدافع قوانین و سلسله مراتب طبقاتی است. قدرت خدایی او در ایجاد فرهنگ، تمدن و فرم دادن مجلس سنا و قانونگذاری در آتن آشکار است.
آتنا خدابانوی هنرهای خلاق نیز هست. او به انسانها رام کردن اسبان، واستفاده از جنگلها و صنایع دستی را هدیه داد.
آتنا خدابانوی سنجش و داوری نیز هست، اما داوری های او بر حسب احساسات شخصی خودش نیست، بلکه بر اساس اصول اخلاقی و موازین راستی است. شاید بکارت او بطور سمبولیک رمز این باشد که این خدابانو در قضاوت و دادگری، خرد پاک را بدون وسوسه ها و تمنای خواسته های شخص خودش بکار می گیرد.
بیدار کردن این آرکی تایپ، بیدار کردن تعمق و توازن اندیشه و سنجش چیزها با هم و داوری اخلاقی و بدون در نظر گرفتن احساسات شخصی است. البته باید بر حذر بود که شمشیر آتنا گاهی دو لبه هم می شود و خونسردی او می تواند منجر به یخ زدگی و بی احساسی نیز بشود.

اسطوره آتنا

بنا به روایتها، متیس اولین همسر رسمی زئوس، خدابانوی اقیانوس و نماینده عقل و دانایی بود. پیشگویی شده بود که متیس دو فرزند استثنایی به دنیا می آورد: دختری که در شهامت و حکمت با زئوس برابری می کند و پسری که پادشاه همه خدایان و آدمیان می شود. از این رو وقتی متیس آتنا را حامله بود، زئوس با نیرنگ او را بلعید. سپس آتنا در سر پدر رشد یافت و از سر او، در هیات زنی بالغ با زره درخشان طلایی بر تن و نیزه ای بر دست تولد یافت. آتنا خود را فرزند بی مادر زئوس می پنداشت. از این رو همیشه در ارتباط با پدر بود و زن دست راستی پدر محسوب می شد.
همه استعدادهای او در جهت رضایت پدر و همچنین حمایت اوست. او مغرورانه و جسورانه می گوید “هیچ مادری مرا نزاده است. من مردانگی را حرمت میگذارم الا در ازدواج. بله من با تمام وجودم دختر پدرم هستم”. چنین است که او مورد احترام ترین و قوی ترین خدابانو در تفکر مردسالاری یونانی و همچنین کوه المپ است و لقبش “دختر پدر” است. آتنا صدای زنانه نظم و سامان شهروندی و تمدن است و شهر آتن به نام اوست. در حالیکه او را از حیث قدرت بعد از زئوس به شمار می آورند، از جهاتی باید گفت که او با زئوس برابر است.
آتنا علاوه بر اینکه مدافع قهرمانان مرد برگزیده خود و نزدیکترین المپی به زئوس بود، از نظام پدرسالاری نیز طرفداری می کرد.
گرچه او خدابانوی دفاع و جنگ سلحشورانه است، اما با آرس خدای جنگ متفاوت است. زیرا که در جنگ بیش از خشونت از استراتژی و دیسیپلین نظامی استفاده می کند و کارش حمایت از شهروندان آتن است. جنگ برای آتنا، برای حفظ شئونات اخلاقی است تا خونریزی و کشتن و قتل و غارت. می توان گفت از نظر مرام اخلاقی، آتنا بیشتر به برادرش آپولو نزدیک است تا به آرس خدای جنگ، زیرا که در کارهایش عقل و حسابگری را بکار می برد.

کهن الگوی آتنا

خدابانوی عقل به خاطر تدبیراندیشی و راه حلهای عملیش شهرت داشت. آتنا الگوی شخصیتی زنانی است که تحت فرمان عقلشان هستند و از قلبشان پیروی نمی کنند. نشانگر این واقعیت است که خوب اندیشیدن، مقاومت در اوج بحران عاطفی و تدبیر کردن برغم تضادها خصایص ذاتی برخی از زنان است. انیموس یا بخش نرینه اش مسؤول اندیشیدن او نیست، بلکه خود زنانه اش است که با وضوح و برای خویش می اندیشد. مفهوم آتنا در جایگاه کهن نمونه ای برخوردار از تفکر عقلانی، فرضیه یونگ را رد می کند. بنابر نظریه یونگ، تفکر زنان به وسیله انیموس نرینه شان صورت می گیرد که گفته می شود از خود مادینه شان متمایز است.
اگر در زنی انگیزه همسریابی هرا در کار باشد، آتنا می تواند با ارزیابی وضعیت موجود، برای دستیابی به مرد مورد نظر تدبیری بیندیشد. موفقیت و کامیابی در برنامه هایی نظیر تشکیل مرکز بهداشت و سلامت زنان و یا مرکز مطالعاتی زنان که آرتمیس الهامبخش آن باشد، احتمالا به زیرکی و هشیاری آتنا بستگی خواهد داشت. در بحبوحه جریانهای عاطفی، زن می تواند با فراخواندن آتنای وجودش اعتدال منطقی و روانی خود را حفظ کند.

  • خدابانوی باکره: انگیزه روانی این زن اولویتهای خودش است. به جای پاسخگویی به نیازهای دیگران، بر خواسته های خویش متمرکز شود. وجه تمایز آتنا با آرتمیس و هستیا در این است که او به دوستی و رفاقت با مردان تمایل دارد. آتنا حضور در فعالیتهای مردانه را به جدایی و نیز کناره گیری از آنها ترجیح می دهد، اما بخش باکره وجودش او را از درگیری جنسی و عاطفی با مردان همکارش مصون می دارد. او قادر است بدون برقرار کردن رابطه جنسی و یا نزدیکی عاطفی، دوست، همکار و محرم راز مردان باشد. در مقایسه با آرتمیس، آتنا مظهر نوع مسن تر و بالغ تر خدابانوی باکره است. گرایش واقع بینانه آتنا به امور دنیوی، ذهنیت عملگرا، قدرت انطباقش با ارزشهای “بالغ وار” (آن طور که سنت دیکته می کند) و فقدان آرمانگرایی و رویابافی، همگی از او نمونه ای از یک زن “بالغ معقول” ترسیم می کند.
  • رزم آرا: دانایی آتنا بسان فرمانده ای در راس نیروهای ارتشی یا تاجری رقابتجو در مانورهای تجاری عمل می کرد. در زمینه های تجارت، فرهنگ و آموزش، علوم، ارتش و سیاست شکوفایی دارد. آتنا را می توان در زنی مشاهده کرد که تحصیلات عالیه اش در مدیریت و بازرگانی است و در کنار مردی با قدرت و پرنفوذ راه پیشرفت خود را هموار می کند. او از این قابلیت یا در مسیر پیشبرد اهداف خویش و یا به عنوان همراه و مشاور در راه پیشرفت مردی جاه طلب بهره می گیرد. کهن نمونه آتنا در زنانی جولان می دهد که “آخر خط” را می بینند، تفکری واقع بینانه و عملگرایانه دارند و به هیچ وجه تحت تاثیر عواطف و احساسات رفتار نمی کنند. بر اعمال و نحوه دستیابی به خواسته های خویش آگاه می شود. سیاستمداری –که تدبیراندیشی، قدرت طلبی و مانورهای حیله گرانه را در خود دارد- گستره ای است که آتنا در آن می درخشد. “خونسردی” در مواقع حساس. حیله گری “سنگدل”. زنی که به کسب درجه دکترا نائل گردیده و در کار دانشگاهی موفق و موثر است نیز به همان اندازه کیفیتهای آتنایی دارد. هوشمندی و فراست به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه ملاحظات مدبرانه و سیاستمدارانه نیز لازم است. او همواره از لدت فعالیت همزمان فکر و جسمش یاد کرده است (تلفیق قدرت عقل و مهارت دست از جنبه های آتناست).
  • زن صنعتکار: آتنا خدابانوی حرفه و صنعت، همواره درگیر ساختن اشیایی بود که هم کارایی داشتند و هم از هنر زیبایی بهره مند بودند. اما هنر بافندگی او، که نیازمند به کارگیری همزمان قدرت ذهن و دست بود، شهرت بسیار داشت. برای آفرینش یک کار بافتنی باید ابتدا طرح آن را ریخت و سپس رج به رج و با روشی خاص بدان شکل بخشید. این شیوه کاری مشخصه کهن نمونه آتناست که بر دوراندیشی، طرح ریزی، مهارت در کار و نیز صبر و شکیبایی تکیه می کند. برای حفظ بقاء و پیشرفت، قابلیتهای آتنایی ضروری است.
  • دختر عزیز کرده پدر: نماینده زنانی است که به سوی مردانی قدرتمند، پرنفوذ و با مسؤولیت، مردانی که در قابلیت پدرسالار و “رئیس” جای می گیرند، جلب می شوند. آتنا زن را آماده ایجاد رابطه با مردان پرقدرتی می کند که در علایق و نقطه نظرات خویش با زن وجه مشترک دارند. زن از این رابطه انتظار وفاداری دوجانبه دارد. پس از پیمان وفاداری با مرد، مدافع سرسخت و “زن دست راستی” او می شود، از نفوذش بهره مند می گردد و از منافعش پاسداری می کند. بسیاری از منشیهای وفادار که زندگی خود را وقف خدمت به روسای خود می کنند، همان زنان آتنایی هستند. از حقوق و ارزشهای پدرسالاری دفاع می کند، به عبارت بهتر بر تداوم سنت مردانه و حقانیت قدرت مردان اصرار می ورزد. اغلب از وضعیت موجود راضی هستند و هنجارهای رفتاری رایج را می پذیرند. غالبا از نظر سیاسی محافظه کارند و با هر تغییری مخالفت می ورزند. با قشر محروم، ضعیف و شورشی جامعه هیچ گونه حس همدردی ندارد.
  • محدوده تعادل طلایی: همیشه طالب میانه روی است و در “محدوه تعادل طلایی” زندگی می کند. افراط غالبا نتیجه احساسات تحریک شده یا احتیاجات شدید است و نیز از ذاتی تندرو، حق به جانب، ترسو یا طماع سرچشمه می گیرد که البته همه اینها با آتنای منطقی در تضاد است. گرایش فطری آتنا به کنترل وقایع، توجه به نتایج و نیز تغییر مسیر فعالیت در صورت کارساز نبودن آن، تعادل طلایی را برایش تضمین می کند.
  • آتنای زره پوش: در اوج بحرانهای عاطفی و تضادهای درونی، آتنا قادر است با زره عقلانیت احساسات را کاملا انکار کند، همچنان به نظارت وقایع و تحلیل آنها بپردازد و قدم بعدی خویش را برگزیند. در دنیای رقابتگرای ما، کهن نمونه آتنا بر کهن نمونه آرتمیسبرتری دارد. گرچه زن آرتمیسی هدفگرا و رقابتجوست، اما مسلح نیست، همان طور که آرتمیس خدابانو با پیراهنی کوتاه بر تن مسلح نبود. اگر کهن نمونه زنی آرتمیس باشد و نه آتنا، در آن صورت او هر توع عمل خصمانه و فریبکارانه را برخوردی شخصی تلقی کرده، آزرده خاطر، خشمگین و در نهایت احساساتی می شود و در کارش خلل وارد می آید. اما تحت همین شرایط، آتنا وقایع را با خونسردی ارزیابی می کند و پیش می رود.

پرورش آتنا

زنانی که ذاتا شباهتی به آتنا ندارند، می توانند این کهن نمونه را از طریق تحصیل و حرفه در خود پرورش دهند. تحصیل علم نیازمند ویژگیهای آتنایی است. با جدی گرفتن مدرسه و تحصیل، زن عادت به مطالعه را در خود پرورش می دهد. رفتار “حرفه ای” مستلزم آن است که زن منطقی، جدی و کاردان باشد. ناظری بی طرف باشد، منطقی فکر کند و مهارت حرفه ای را در خود پرورش دهد. تحصیل هر نوع علمی موجب پرورش این کهن نمونه می شود. آگاهی از واقعیتهای ملموس، واضح اندیشی، آمادگی برای امتحانات و گذراندن آنها همگی تمریناتی است که آتنای وجود را بیدار می کند.
گاه نیز ضرورت زندگی باعث رشد آتنا می شود. دختر کوچکی که در خانواده ای متجاوز به حقوقش زندگی می کند، شاید نحوه پنهان کردن احساسات خود را بیاموزد و زره ای تدافعی بر تن کند. شاید با بی حسی خود، ارتباط با عواطفش را قطع کند تا بتواند امنیت داشته باشد. شاید بیاموزد که برای حفظ بقا باید زیرکانه نظارت کرد و رفتاری سنجیده داشت. هر زمان که زنی مظلوم برای نجات خویش و فرار از ظلم به طرح نقشه ای می پردازد، آتنای وجودش را فراخوانده است.
از آتنا به عنوان خدابانوی “همیشه نزدیک” نام برد. او همواره در کنار قهرمانانش بود و از آنها حمایت می کرد، بی آنکه خود قابل رویت باشد. در گوششان پند و اندرز می خواند، خویشتنداری توصیه می کرد و همیشه در مقابله با حریف به آنها امتیاز می داد.

والدین

مادر دختر آتنایی اگر خود خصایص آتنایی نداشته باشد، معمولا مورد بی احترامی و ناسپاسی دختر قرار می گیرد و گاه احساس می کند که دخترش از تیره ای کاملا متفاوت است. تجربه داشتن مادری که پیوسته نقصی را در دختر آتنایی خود می بیند، به رشد شخصیتی دختر خلال وارد می کند.
زن آتنایی اگر پدری همچون زئوس داشته باشد که موفق و متشخص است، معمولا رابطه خوبی با پدرش دارد و موقعیت او در خانواده مانند پسر ارشد خانواده است. دختر همه امید و آرزوی پدر می شود، حکم دستیار پدر را پیدا می کند و وجوه مشترکی بین آنها پدیدار می شود. ولی در صورتی که پدری داشته باشد که به دختر خود توجهی نشان نمی دهد و یا اصرار دارد دخترش مثل دخترهای دیگر رفتاری سنتی داشته باشد، و یا پدری غیر زئوسی داشته باشد، رشد خصایص ذاتی دختر آتنایی ناقص می ماند و برای رسیدن به اهدافی که لیاقتش را دارد انگیزه کافی ندارد و یا حتی در صورت موفقیت از آن لذت نمی برد.

دوران کودکی

کودک آتنایی مانند کودک آرتمیسی از توانایی تمرکز حواس برخوردار است و تمایلات روشنفکری آگاهانه دارد. آتنای کودک زمانی که خواندن را می آموزد سرش همیشه توی کتاب است و زمانی را که با خواندن سپری نمی کند، کنجکاوانه با سوالات خویش به دنبال پدر است. معمولا سوالات خود را از مادر نمی پرسد، مگر اینکه مادری آتنایی داشته باشد که به او پاسخهای منطقی دلخواهش را بدهد. دختر آتنایی کنجکاو و به دنبال اطلاعات است و می خواهد بداند چیزها چگونه کار می کنند.

دوران بلوغ

دختران آتنایی به شناخت موتور ماشین علاقه دارند و می دانند چگونه آلات مختلف را تعمیر کنند. آنها را می توان در کلاسهای آموزش کامپیوتر یافت و آنها با کامپیوتر احساس نزدیکی می کنند، زیرا نحوه تفکر آنها مشخص و مستقیم است و به جزئیات توجه دارند. آنها دخترانی هستند که از بازار بورس سهام شناخت دارند و سرمایه گذاری و سرمایه اندوزی می کنند.
دختر آتنایی می داند چگونه به رقابت با دیگران بپردازد و خود را از درگیریهای عاطفی دور نگه دارد. از کارهای دستی لذت می برد و در بافندگی، خیاطی و سوزن دوزی مهارت نشان می دهد.
دختران آتنایی بسیاری اوقات فکر می کنند که بیشتر دخترها لوس و احمق هستند. جیغ کشیدن و زار زدن شیوه آنها نیست. تغییرات هورمونی به ندرت در رفتار و حالتهای احساسی آنها تغییر ایجاد می کند. سالهای دبیرستان را شاید اکثرا با پسرهای هم سطح خود بگذرانند. به ریاضیات علاقه دارند و در آن استعداد نشان می دهند و اوقات زیادی را در آزمایشگاه فیزیک، شیمی و یا کامپیوتر سپری می کنند. آنها برای آینده خود و رفتن به دانشگاه برنامه ریزی دقیقی دارند.

دوران تحصیل

دانش آموز آتنایی به دنبال مطالعه و کشف علم و اطلاعات است. برای مطالعه دروس از ابتدای سال تحصیلی برنامه ریزی می کند و هیچگاه او را شب امتحان، نگران و هراسان با حجمی از کتابهای نخوانده نخواهید دید. در دوران مدرسه زرنگ ترین دانش آموز مدرسه است، به طوری که بقیه بچه ها به او لقب بچه درس خوان می دهند.
زن آتنایی در گستره دانشگاهی پژوهشگری قادر و تواناست. در ریاضیات و علوم قوی است. گرفتن مدارک عالی تحصیلی از بزرگترین هدفهای اوست و تا هر وقت که بتواند درس می خواند. بالاترین لذت برای او کسب مدارک بالای تحصیلی است.

شغل و حرفه

زن آتنایی می خواهد در زندگی به جایی برسد و در این مسیر سختکوش است. در حیطه قدرت و جاه طلبی با تدبیر و بینشی منطقی و سیاستمدارانه همسان آتنا پیش می رود. در هنرهای خانگی نیز تبحر دارد و با استفاده از ذهن عملگرا و دید ظریفش خانه را در نهایت کفایت اداره می کند.
زنان آتنایی هرگز نقش سیندرلا را بازی نمی کنند، یعنی هیچگاه برای فرار از وضعیت موجود منتظر شوهر و ازدواج نمی شوند. رویای “روزی شهزاده من فرا می رسد و مرا با خود می برد” برای ذهن آتنایی بسیار بیگانه است.
او می تواند آموزگاری عالی باشد، زیرا مسائل را به خوبی و روشنی توضیح می دهد. اگر موضوع درس نیاز به اطلاعاتی دقیق داشته باشد، او حتما در آن خبره می شود. تبحر او در مسائل پیچیده ای است که باید مرحله به مرحله توضیح داده شود. آموزگار آتنایی احتمالا سختگیر است، بهانه های مختلف شاگردان را قبول نمی کند و از آنها توقع زیادی دارد و هرگز بی مورد نمره نمی دهد. به شاگردان خوب و کوشا علاقه مند است و اکثر اوقات خود را با آنها می گذراند.
زن آتنایی صنعتگری ماهر است، با دستهایش خوب کار می کند و دست به ساخت اشیایی می زند که هم به کار می آیند و هم زیبا و ستایش انگیزند. همچنین ذهنیت تجاری دارد و در به نمایش گذاردن و فروش کارهای خود علاقه نشان می دهد.
این افراد می توانند رؤسای دفاتر و کارمندان ارشد و عالی رتبه ای دقیق و منظم برای افراد و موسسات و مجموعه های شغلی قدرتمند باشند.
زن آتنایی در حرفه قضاوت و وکالت و فعالیت های سیاسی و همینطور در امور بازرگانی و مدیریت، قابلیت های فراوانی دارد. رشته های مورد علاقه اش عموما آنهایی است که بر تفکری واضح و استفاده از شواهد تکیه دارد. در ریاضیات و علوم قوی است و معمولا به رشته های تجارت، حقوق، مهندسی و یا پزشکی، حرفه هایی که سنتا از آن مردها بوده، وارد می شود. جایی که او برغم تعداد کم زنان همکار احساس راحتی می کند.

رابطه با مردان و زنان

زنان آتنایی، بسیار منطقی هستند و در کلیه امور زندگی، عقلانیت را لحاظ می کنند و توجهی به احساسات و عواطف ندارند. این زنان، غالباً به دوستی و رفاقت با مردان تمایل داشته و از میان مردان هم فقط مردان قدرتمند و قهرمان و در حوزه سر، اجازه هم صحبتی و همنشینی با آنها را دارند. آنها فعالیتهای مردانه را به تنهایی یا همراه با مردان انجام داده و اینگونه روابط را می پسندند.
از نظر این زنان، مردها بسیار قوی و ستودنی و قابل تایید و تقدیر هستند، و بر این باور هستند که همواره در دنیا این مردان بوده اند که در صحنه های مختلف زندگی تاثیرگذار بوده اند و تاریخ را شکل داده و یا تغییر داده اند و زنان در این مواقع در کنار آنها حضور داشته اند.
آنها در رفاقت با مردان همواره از درگیریهای عاطفی و غریزی و جنسی مصون بوده و هیچ تعاملی در این زمینه با آنان ندارند، چراکه تنها از جایگاه حساب و کتاب و منطق رابطه برقرار می کنند، نه عواطف و احساسات.
به عنوان مثال، زنان آتنا تایپ را معمولاً در گروه های کاری، غالباً در گروه های مردانه می بینید و بعید است که آنها را در حال همکاری با زنان دیگر که با ظواهر زنانه و حجم زیاد احساسات، به کار مشغول هستند ببینید. دلیل این رفتار آنها ضد زن بودن و یا به رسمیت نشناختن زنان نیست. بلکه از آنجایی که دستاوردهای جامعه را به رسمیت می شناسند و قوانین کاری و اداری برایشان بسیار مهم است، قانون شکنی ها و سهل انگاری های زنانه در کار های جدی را نمی پسندند.
از بین دختران هم کسانی را برای دوستی انتخاب می کنند که هم شأن و منزلت خودشان باشند و با هر کسی دوست نمی شوند. درکل، دوستان این افراد گلچینی از موفق ترین افراد جامعه هستند.

رابطه با زنان

زن آتنایی معمولا دوستان نزدیک مونث ندارد. فقدان حس همدردی با دیگر دختران و نیاز او به برنده شدن، دوستی را برای او ناممکن می سازد و باعث نابودی روابطش می گردد. آتنا هیچ گاه احساس خواهر واری با زنان ندارد. او نه تنها به پیشرفت و ترقی خواهران خود یاری نمی رساند بلکه در بسیاری مواقع سد راهشان نیز می شود.

رابطه با مردان

در مقابل رابطه دور و از بین رفته زن آتنایی با زنان، او غالبا کشش بسیاری به مردان موفق دارد. در دانشگاه به ستاره کلاس گرایش پیدا می کنند و در محیط حرفه ای به سوی مردانی که در راه رشد و ترقیند و روزی در صدر شرکتی قرار خواهند گرفت، جذب می شوند. در این زنان غریزه ای زیرکانه برای نشان دادن برنده ها وجود دارد. آنها مجذوب قدرتند و به جستجوی آن می روند، گاه به تنهایی و گاه به کمک مردانی که مسن تر و در حکم راهنما هستند و شاید هم در قالب سنتی تر آن یعنی در مقام همسر، همراه و یا منشی مردی جاه طلب و مقتدر. از موقعیت های گوناگون استفاده می کند تا کفایت و سختکوشی خود را بر مردان آشکار سازد و از انجام هیچ کاری برای رئیس مذکر خود رویگردان نیست. همسر و همراه مردی کبیر بودن و فداکاری در حق او برای زن آتنایی به مفهوم احساس قدرت پیوند با مرد دلخواه است.
زنان آتنایی میانه خوبی با آدمهای ساده لوح، مردان رویایی و آنهایی که در پی اهداف غیر مادی هستند و نیز مردانی که به خاطر دلرحمی نمی توانند قاطعانه تصمیم بگیرند، ندارند. شاعران و هنرمندانی که زندگی را در فقر می گذرانند، در نظر این زنان هیچ ارج و قربی ندارند. زنان آتنایی به هیچ وجه مجذوب مردانی که همواره در نقش نوجوانی خود مانده اند، نمی شوند. او برای مردانی که در پی اهداف خویشند، از خود توانایی و قدرت نشان میدهند و نیز مبتکر و در تلاش برای رسیدن به قدرت کامیابند، ارزش خاصی قائل است.
زن آتنایی غالبا خود مرد زندگیش را برمی گزیند. او مرد دلخواه خود را نشان می کند بعد با چنان ظرافتی پیش می رود که مرد ندانسته به سوی او کشیده می شود و فکر می کند که او خود زن را برگزیده است. زن آتنایی به دنبال مردی است که دارای اعتماد به نفس کافی بوده و برای جاه طلبی و استقلال او ارزش قائل باشد.

ازدواج

زن آتنایی در قلمرو مغز و اندیشه زندگی می کند و بدنش را ماشینی در خدمت خود می بیند. او نه زنی حساس و شهوانی است، نه عشوه گر و رمانتیک. مردها را بیشتر در قالب دوستی یا استادی می پسندد و نه در قالب دلداده. معمولا از ازدواج دوری می کند و اگر هم ازدواج کند کاملاً با برنامه ریزی و منطقی ازدواج می کند. معمولا در انتخاب همسر هوشیار است و مردی موفق و معمولا جاافتاده را برمی گزیند. که به او آزادی کار، ادامه تحصیل و انجام فعالیتهای اجتماعی را بدهد. در پیشرفت و ترقی همسر خود شرکت می کند و در مواقع لزوم مانع از واکنش های عجولانه و آنی همسر خود می شود.
او در تمامی قسمتهای زندگی زناشویی از همسرداری گرفته تا آشپزی و بچه داری و حتی در مسائل جنسی از روی برنامه ریزی رفتار می کند، غالبا در امور خانه با نهایت کفایت عمل می کند. ذهنیتی عملگرا دارد و به جزئیات امور توجه بسیار نشان می دهد. کنترل بودجه و وظایف دیگر هم برایش سهل است. مراقبت و پرورش فرزندان را به عنوان بخشی از وظیفه زناشویی خود به عهده می گیرد.
زن آتنایی و زن هرایی به سوی مردانی چون زئوس که بانفوذ و پر قدرتند، کشیده می شوند. اما انتظارات و نوع پیوندشان متفاوت است. زنهرایی از همسرش خدا می سازد، او را مسؤول ارضای خواستهای خود می داند، پیوند او با همسرش ریشه غریزی دارد و خیانت همسر مانند خنجری تا عمق وجود او را زخمی می کند.
بر خلاف هرا، زن آتنایی از حسادت های جنسی بری است. او زناشوییش را شراکتی می داند که به نفع هر دو طرف است. معمولا بسیار وفادار است و از همسر نیز انتظار وفاداری دارد، اما خیانت جنسی را با عدم وفاداری یکی نمی داند. زن آتنایی تا جایی که پیوند ازدواجش پابرجاست، می تواند وجود معشوقه های شوهر را توجیه کرده و بپذیرد. او چه خود طالب طلاق باشد، چه همسرش، با وضعیت خود به خوبی کنار می آید و احتمالا دوستی و شراکت با همسر سابقش را حفظ می کند.
زنان آتنایی بیش از زنان دیگر در ازدواجهایی که هر دو همسر شاغل هستند، موفق هستند. معمولا در مورد نقشهای سنتی خانواده محافظه کارند و کمتر اتفاق می افتد که به خاطر اصول، تقاضای مساوات کنند. در نتیجه زن آتنایی شاغل، به امور خانه و خانواده رسیدگی و در صورت لزوم خدمتکار استخدام می نماید. او زنی فوق العاده به نظر می آید که هم به شغل خود می رسد و در عین حال حامی و محرم راز شوهر است.
زن آتنایی در دوره هایی از زندگی خود که به شدت به حرفه و هدفش تمرکز دارد، از درگیری با مسائل جنسی دوری می کند. او اعمال جنسی را چون عملکرد بقیه اندامهایش می بیند، یعنی عملی که مفید هم هست و در ضمن بخشی از وظیفه زناشویی او محسوب می شود.

فرزندان

زن آتنایی برای تربیت و نگهداری فرزند خود برنامه خاصی دارد و کاملا بر طبق آن عمل می کند. در صورتی که فرزند او دچار مشکلی بشود، برای زن آتنایی بسیار عذاب آور و ناراحت کننده است و دائما در این فکر است که کجای کارش ایراد داشته است. در نقش یک مادر بی صبرانه مشتاق رسیدن فرزندانش به سن بلوغ است تا بتواند با آنها صحبت کند و در انجام کارهای مورد علاقه شان به آنها یاری رساند. از داشتن فرزند پسر رقابت جو، برونگرا و تیزهوش و کنجکاو بسیار خرسند می شود و با دخترش چنانچه مانند او مستقل و از ذهنیتی منطقی برخوردار باشد رابطه خوبی دارد، حال آنکه از داشتن دختری سنتی چندان خشنود نیست.
ذهن عملگرای آتنایی برای فرزندان رویایی و خیال پرداز تحمل پذیر نیست. مادر آتنایی از فرزندانش انتظار دارد مطابق دستورات او عمل کنند، در زندگی بر عواطف و احساسات فایق آیند و همچون خود او سرباز خوبی شوند.
گرچه او غالبا قادر به بیان احساسات خویش نیست، اما در حفظ ارتباطات خانوادگی و وقایع مربوط به خانواده و سنت ها کوشاست و رابطه اش با فرزندان و نوه هایش معمولا دوستانه و دلپذیر است.

میانسالی

به خاطر دستاوردهای گذشته زن آتنایی در زندگی، معمولا میانسالی برای او بهترین دوران زندگی محسوب می شود. معمولا در این دوران وضعیت خود را می سنجد، همه امکاناتش را بررسی می کند و بدین ترتیب مسیر خود را می بیند و گذارش را برای ورود به دوره بعد تا اندازه ای هموار می گرداند.
اما گاه میانسالی برای او به مرحله ای بحرانی و غیرمنتظره تبدیل می شود و زندگی او دچار آشفتگیهای عاطفی می شود. گاه این طوفان در زندگی زناشویی او رخ می دهد و آرامشش را بر هم می زند. در این حالت اگر زن آتنایی همگون با طبیعت آتنایی خود باقی بماند، همچنان واکنشش منطقی است. اما در میانسالی خدابانوان دیگر وجود به سادگی برانگیخته می شوند و شاید باعث شوند زن آتنایی به شیوه ای غیرقابل پیش بینی عمل کند.
او هرگز هویت خود را فقط در مادر بودن نمی بیند. جوانی و زیبایی نیز عوامل ضروری ایجاد اعتماد به نفس در زن آتنایی نیست، بلکه هوش، کفایت و توانایی است که به او حرمت ذات می بخشد. بدین ترتیب پا به سن گذاشتن برای زن آتنایی به معنای کمبود نیست، برعکس، از آنجا که در میانسالی پرقدرت تر و بانفوذتر است، اعتماد به نفس و سلامت کلیش از هر زمان دیگری بیشتر می شود. این در حالی است که زنان دیگر به اضطراب پیری و از دست دادن جذابیت و زیبایی دچار می شوند.

کهنسالی

گذشت دهه های زندگی آبستن تغییرات چندانی برای زن آتنایی نیست. او در تمامی دوران زندگی پرتوان و فعال است. غالبا مدافع سازمانهای سنتی و نسبتا محافظه کار است.
زن آتنایی به هنگام بزرگ شدن فرزندان خود، آنگاه که هر یک پی سرنوشت خود خانه را ترک می کنند به عزلت و غم نمی نشیند، بلکه این را فرصتی برای انجام بهتر و بیشتر کارهای دیگر خود می داند.
بسیاری از زنان آتنایی در کهنسالی جزء مهره های سرشناس اجتماعات خود می شوند. بیوگی برای او غیر منتظره نیست. او می داند که حد متوسط عمر زن بیشتر از مرد است و از آنجا که او احتمالا با مردی مسن تر از خود ازدواج کرده دوران بیوگی خود را نیز پیش بینی می کند و غافلگیر نمی شود و حرفه خانوادگی را به تنهایی ادامه می دهد و در خارج از خانه زندگی فعال و پر مشغله ای را دنبال می کند.

مدیریت بحران

افرادی که انرژی آتنا در آنها فعال است، مدیریت بحران را به خوبی می شناسند. بطوریکه در زمانهای بحرانی و شرایط خاص و بغرنج که دیگران قادر به تصمیم گیری صحیح نیستند و بحران زده می شوند، آنها به راحتی می توانند خونسردی خود را حفظ کرده و تصمیمات ذهنی سریع بگیرند. چراکه مشاهده گری قوی دارند و قادر هستند بدون در نظر گرفتن احساس و هیجان، منطقی اندیشیده و تصمیم صحیح بگیرند.
زمانی که اتفاقی مغایر با دلخواه یا پیش بینی ما اتفاق می افتد، و امور طبق روالی که ما انتظار داشته ایم پیش نمی رود، بسیاری از ما غافلگیر می شویم. ممکن است دست و پای خودمان را گم کنیم و برای تصمیم گیری دچار تردید شویم و قادر نباشیم انتخاب مناسب را انجام دهیم. بطوریکه در شرایط بحرانی، به جای مدیریت بحران، دچار بحران زدگی می شویم.
یکی از دلایل مهمی که مانع تصمیم گیری صحیح در لحظات حساس می شود، بالا بودن هیجان و احساسات است. تا وقتی تحت تاثیر عواطف باشیم و هیجان زده به اطراف بنگریم، قادر نخواهیم بود، شرایط را واقع بینانه بسنجیم و تحلیل و بررسی کنیم. در حالیکه برای تصمیم گیری صحیح و مدیریت یک مساله، احتیاج به فعالیت ذهن و حوزه سر داریم.
افرادی که انرژی آتنا در آنها فعال است، اولاً از قبل کلیه حالات احتمالی را بررسی کرده اند و معمولاً غافلگیر نمی شوند. با توجه به ذهن فعالی که دارند، غالب اوقات نشانه های موجود را به دقت مشاهده می کنند و با توجه به این علایم قادر هستند اتفاقات بعدی را واقع بینانه پیش بینی و نه پیش گویی کنند. بنابراین اتفاقات بعدی برای آنها غافلگیر کننده نیست و به اصطلاح سورپرایز نمی شوند.
ثانیاً از آنجایی که در این افراد حوزه سر بسیار فعال است، اگر به هر دلیلی در شرایط پیش بینی نشده و بحرانی قرار بگیرند، دست و پای خود را گم نمی کنند. آنها ذهنی پویا و فعال دارند، ابتدا شرایط موجود را به دقت و موشکافانه بررسی می کنند. تمام نشانه های موجود را می بینند و با در نظر گرفتن تمام جزئیات به کل، نگاه می کنند. به اندازه لازم به جزئیاتی که به کل مساله مربوط است نگاه می کنند، در حالیکه سایرین عموماً یا جزئیات را نادیده می گیرند و یا بیش از اندازه به مطالب ریزی که اهمیت چندانی ندارد بها می دهند. بنابراین به دلیل وجود این واقع بینی، آنها قادر هستند تصمیم درست و به جا و مناسبی بگیرند. از این روست که آنها مدیریت بحران را بلد هستند.
تصور کنید در حال رانندگی در جاده هستید و تصادف شدیدی پیش چشم شما اتفاق می افتد! برخی افراد سریع و بدون فکر وارد عمل می شوند، بدون در نظر گرفتن احتمال آسیب های نخاعی، مصدوم را حرکت می دهند. برخی شوکه می شوند و هیچ کمکی نمی کنند. عده ای بی تفاوت عبور می کنند تا به قرار کاری مهم خود برسند. برخی نیز به جای کمک گریه و زاری می کنند. برخی سریعاً با گروه امداد و پلیس تماس می گیرند و … هر فردی با توجه به انرژی آرکی تایپی که در او فعال است، رفتار خاصی انجام می دهد. کسی که انرژی آتنا در او فعال باشد، بدون اینکه دستپاچه شود و تحت تاثیر احساسی حادثه قرار بگیرد، ابتدا وضعیت موجود را به دقت مشاهده می کند و سپس به بهترین شکل و با در نظر گرفتن تمامی ابعاد از قبیل حفظ سلامت مصدوم، جلوگیری از ادامه تصادفات، احتمال آتش سوزی و غیره، راه مناسب را انتخاب می کند.

مشکلات روانی

اگر چه آتنای منطقی هرگز دچار گمگشتگی فکری و احساسی نمی شود، همیشه کنترل خویش را در دست دارد و در گیر عواطف و احساسات نا معقول نمی شود، انعطاف ناپذیر است و سنجیده و به دور از هیجان عمل می کند، اما مشکلاتش از همین ویژگیهای او سرچشمه می گیرد. یعنی پوشش مسلح و زره ای روانش رشد یک بعدی او را موجب گردیده و او را از دیگر جنبه هایش که نیاز به پرورش دارد دور نگه داشته است.
چنین زنی تک بعدی است و فقط برای کار زندگی می کند. با اینکه از مصاحبت با دیگران لذت می برد، اما از شور وشعف عاطفی و کشش شهوانی، صمیمیت و اشتیاق و سر خوشی زندگی بی بهره است او حتی از لحظات نا امیدی و یأس و اندوه هم که موجب نزدیکی با دیگران و درک نیاز پیوند با آنها می شود، نیز محروم است.
همسانی خالص با آتنا زن را از تجربه تمام و کمال عواطف انسانی دور می دارد، زیرا احساساتش به وسیله آتنا کاملا به درجه تعادل می رسد. آتنا زن را ورای حس غریزی نگه می دارد، به طوری که او نهایت هیچ یک از غرایز مادری، شهوانی و زایشی خود را حس نمی کند. او به حضور فعال کهن الگوی آفرودیت(ایزد بانوی عشق) و هرا(ایزدبانوی زناشویی) در زندگیش نیازمند است چرا که در غیر این صورت این غرایز را بخشی از قرارداد زندگی و یا فعالیتی برنامه ریزی شده می داند.
گرچه آتنا در بعد غرایز خود دارای عملکردی ضعیف می باشد اما چنانچه با پرورش سایر کهن الگوها وارد دنیای فعالیت های غریزی خود شود، رموز آنرا به شیوه ای ماهرانه فرا می گیرد. لذا حضور و پرورش سایر کهن الگوها او را قادر می سازد تا در زندگی و شخصیت یک بعدی خود تعادل همگونی را برقرار نماید. برای این منظور علاوه بر پرورش کهن الگوهای آفرودیت و هرا، زن آتنایی بیش از هر چیز نیازمند بازیابی حس مادر بودن و پرورش کودک درون خود می باشد.

بازیابی مادر

در اسطوره، آتنا ایزد بانوی بی مادری بود که تنها از داشتن یک پدر یعنی زئوس به خود می بالید و از وجود مادرش اطلاعی نداشت. از دید کهن الگویی زنان آتنایی از بسیاری جهات بی مادرند و نیازمند آنکه مادر خود را باز یابند و برایش ارزش قائل شوند تا بتوانند به خود اجازه مادر بودن بدهند.
زن آتنایی عموما با کهن الگوی دیمیتر (ایزدبانوی مادری) حس نزدیکی ندارد، حسی که برای تجربه عمیق و غریزی مادر شدن به آن نیازمند است. برای پرورش و بازیابی این حس با تفکری جدی در مورد بچه دار شدن، چه خود زن بر آن آگاه باشد چه نباشد کهن الگوی مادر بیدار شده به فعالیت می افتد و رشد می یابد. او می تواند با به تصور در آوردن حاملگی و داشتن فرزند، دیمیتر درون را پرورش دهد. توجه به زنان باردار، به آغوش کشیدن نوزادان و توجه عمیق به کودکان نیز می تواند این کهن الگو را فراخواند. در این صورت شاید زن آتنایی بتواند از زاویه جدیدی به مادر خود، زنان دیگر و نیز خود بنگرد. تنها با این تغییر طرز تفکر است که روابط زن آتنایی دستخوش دگرگونی می شود.
یونانیان باستان در این رابطه بر رازی واقف بودند که ما نیز می توانیم از آنان بیاموزیم و در هنگام لزوم به کار بندیم: “با به تصویر درآوردن خدابانوان می توان آنها را در خویش برانگیخت.”

پرورش کودک درون

از آنجا که در افسانه آتنا در هیات زنی بالغ به دنیا آمد، هرگز کودکی نکرد. یک زن آتنایی از همان اوان کودکی در پی یادگیری و باهوش شدن است و باورهای استواری دارد که گاها مشکلاتی را برای او به همراه دارد. از این رو او باید کودکی را که هیچ گاه نبوده، در خود باز یابد و به او اجازه بیان بدهد.
برای این منظور زن آتنایی می بایست در مواجه با تجربه های جدید، برخورد شخص بالغ معقول را کنار بگذارد و در مقابل چون کودک با چشمانی گشاده با زندگی روبرو گردد، همه چیز را از نو ببیند و کشف کند. و همچون یک کودک زمانی که مجذوب چیز تازه ای در زندگی می شود، همه وجودش در اختیار آن چیز قرار دهد.
او باید در بحبوحه بحران عاطفی تامل کند و اجازه دهد دیگران یاریش کنند و به او آرامش بخشند. او برای بازیابی کودک گمشده درون نیاز دارد بازی کند، بخندد، گریه کند و نوازش شود.

اگر آتنا هستی

  • به کودک درونت فرصت بده تا زندگی کند. احساساتت را سرکوب نکن. به احساسات دیگران بها بده.
  • به طنازی و دخترانِ از نوع لوس و عشوه گر نگاهی متفاوت بنداز.
  • گاهی بعضی موفقیت ها را فدای از دست نرفتن زنانگیت کن. می توانی آنها را با موفقیت هایی که کمتر با حفظ زنانگی در تعارض هستند جایگزین کنی

تمرینات عملی برای رشد کهن الگوی آتنا

  • انتخابهای روزمره خود را بنویس. بررسی کن که تا چه اندازه در این تصمیم گیریها احساسات و عواطفت دخیل بوده اند و تا چه اندازه ذهن و منطقت.
  • برای انجام هر کار دلیل منطقی بیاور. نه اینکه دوست دارم، دلم می خواهد، این حال می دهد، الان این کار می طلبید و یا جملاتی از این قبیل. مثلا برای خوردن یک تکه موز دلایل منطقی به این شکل است : پزشکان می گویند یک موز متوسط ۴۶۷ میلی گرم پتاسیم و تنها یک میلی گرم سدیم دارد و به همین دلیل خوردن روزانه یک موز، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند.
  • برای تک تک کارها و حتی قرارهای دوستانه خود از قبل برنامه ریزی کن و حتما طبق آنها عمل کن. تعریفت از زمان ثانیه باشد. یعنی هر ثانیه که می گذرد، متوجه گذشتن آن باش.
  • تعهد داشته باش. یعنی هر کار و مسؤولیتی را که می پذیری، بطور کامل در زمان خواسته شده به انجام برسان.
  • کارهای غریزی و احساسی خود را مطابق با زمان انجام بده. بطور مثال دستشویی رفتن، یکبار صبح ساعت ۸ صبح و یکبار شب ساعت ۷ شب یا حمام رفتن فقط هر شب ساعت ۸ شب انجام شود و یا نهار را هر روز ساعت ۱۲ ظهر میل کن.
  • در محیط کاری و در ساعات اداری، تا جایی که که می توانی تنها از حوزه سر رفتار کن و تعاملات احساسی، عاطفی و دوستانه خود را به زمان مناسب موکول کن.
  • یکی از اهداف خود را در نظر بگیر. ابتدا آن را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کرده و بعد برای رسیدن به آن برنامه ریزی کن. در حین انجام برنامه، بررسی کن تا چه اندازه واقع بینانه زمان بندی کرده ای و چگونه می توانی آنرا بهینه کنی.
  • به عنوان تمرین، بحران یا حوادث غیر مترقبه ای که ممکن است در زندگی روزمره برایت پیش بیاید را تصور کرده، تمام جزئیات موجود را که در این خصوص اهمیت دارند را شناسایی کن، کارهای لازم را شناسایی و اولویت بندی کن. حال بررسی کن چگونه می تواند آنرا به بهترین شکل مدیریت کنی. این تمرین را در خصوص موارد عادی و روزمره و همچنین موارد غیر عادی و غافلگیر کننده انجام بده تا به این ترتیب مدیریت بحران را تمرین کرده باشی.