معرفی کتاب  واقع‌نگری

معرفی کتاب  واقع‌نگری

نویسنده : هنس روسلینگ، اولا روسلینگ، آنا روسلینگ، 
نشر میلکان

 

ده دلیل که ثابت میکند اوضاع جهان آنقدرها هم که فکر میکنیم بد نیست.

( شناخت ابعاد زبان ورزی بر ذهن و جهان بینی انسانی از طریق <غریضه های ذهنی> )

 

ایده کتاب واقع نگری توسط پزشک آماربردار سوئدی (هنس روسلینگ) مطرح شده و با همراهی پسر و عروس او تکمیل شده است. هنس روسلینگ مؤسس انجمن پزشکان بدون مرز هم هست.

کتاب واقع‌نگری درباره‌ی چیست؟

مسئله‌ای که در کتاب به طور کامل ارائه و بررسی می‌شه نوع نگاه انسان امروز به جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم. منظور از جهان در اینجا به معنای تعداد ۲۰۵ کشور موجود بر روی کره زمین می‌باشد که تحت قوانین سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. (منظور آفاق و انفس و کهکشان‌ها نیست)

کتاب با ۱۳ سؤال اساسی در مورد زندگی بشر بر روز کره زمین آغاز می‌شه که بیشتر در مورد آمار سلامت، اقتصاد و فرهنگ هستند. و اگر شما سعی کنید به این سوالات ساده پاسخ بدید در کمال تعجب خواهید فهمید که جواب شما به بیشتر از ۶۰ درصد سؤالات اشتباه خواهد بود (والبته برای بنده هم همین اتفاق افتاد ..!!). اینجاست که معنای این جمله که دیدگاه ما نسبت به زندگی بر روی زمین اشتباه و اساسا قدیمی هست معنی پیدا می‌کنه.

در ادامه، کتاب واقع‌نگری به دلایل این نگرش اشتباه پرداخته میشه و مفهومی به نام «غرایض ذهنی» در کتاب مطرح خواهد شد.

به باور من و با توجه به آموزه‌های فلسفه زبان که در دوره‌ها و کلاس‌های استاد کورش سلیمی آموختم، غرایض ذهنی در حقیقت بخشی از زبان‌ورزی‌هایی است که بشر به‌شدت در اون مهارت پیدا کرده و در مواجهه با موضوعات به طور ناخوداگاه، این غرایض فعال می‌شوند. در حقیقت اتفاقی که روی می‌دهد این است که ما به طور ناخوداگاه و از روی عادات زبانی در مواجهه با مفاهیم و موضوعات مشابه  گفتگوهایی مشخص رو به‌کار میگیریم. یا اصطلاحاً به یک مدل ثابت با خودمون حرف می‌زنیم. که قطعا باعث دریافت نتایح مشابه در موقعیت‌های مختلف خواهد بود. و رسیدن به این نتیجه که : چرا من هر کاری میکنم باز همون جوری می‌شه ..!!

بخش زیادی از احساسات ثابت ذهنی ـ روانی ما نتیجه‌ی همین گفتگوهای تکراری و غرایض ذهنی ثابت، در ذهن و زبان ماست.

مطالعه کتاب واقع‌نگری علاوه بر اصلاح دیدگاه ما نسبت به جهان امروز (که هدف کتاب هم در نهایت همین است) می‌تواند به کشف و بازنگری در غرایض ذهنی (زبان‌ورزی‌های ناخوداگاه دنیای زبان) کمک بسیار زیادی کند.

این معرفی در اولین نشست مجازی انجمن دوستی و خرد کلام‌زنده منتشر شده است.

فرجام ودودی ـ خردادماه ۱۳۹۹
کتاب واقع نگری

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x