معرفی کتاب نردبان شکسته

کتاب نردبان شکسته

افسانه صیدی
ارائه‌شده در اولین جلسه

انجمن خرد و دوستی کلام‌زنده
چهارم خردادماه ۹۹

معرفی کتاب نردبان شکسته

“چگونه نابرابری بر طرز فکر ، زندگی و مرگ ما تأثیر می‌گذارد.”

نخستین جلسه انجمن دوستی و خرد کلام زنده در چهارم خردادماه سال ۹۹ برگزار شد.
در این جلسه خانم افسانه صیدی درباره‌ی کتاب نردبان شکسته توضیحاتی ارائه کرد.

پروفسور کیت پین (روانشناس و نوروساینسی که در آزمایشگاه خود به تأثیرات اشکال نابرابری بر ذهن انسان می‌پردازد) در کتاب خود در ۹ فصل به آزمایش‌های مختلف ارزیابی نابرابری از نظر اقتصادی، سیاسی، مذهبی، تبعیض نژادی و مسائل دیگر به گفتگو پرداخته تا مسائل نابرابری از دو جنبه اجتماعی و روانی را مورد بررسی قرار دهد.

کتاب نردبان شکسته
انتشارات میلکان

کتاب با سوال: آیا نابرابری اجتماعی محرک رفتار بد است؟ آغاز می‌شود:

اولبن بار خود کیت پین از طریق متوجه شدن اینکه دریافت غذای رایگان در صف غذای مدرسه، او را از سایر هم‌کلاسی‌هایش متمایز کرده است…
و مثال هواپیما به عنوان جامعه‌ای کوچک، که داشتن فِرست کلاس برای مسافران اکونومی کلاس، ایجاد خشمی معادل ۹ ساعت تأخیر ایجاد می‌کند، آغاز می‌شود.
مقایسه کردن موضوع مهمی‌ست که می‌تواند عامل بسیاری از درجازدن‌های جامعه مدرن باشد. موقعیت ذهنی ما در نردبان موفقیت، اطلاعات زیادی را فاش می‌کند…فقر و ثروت نسبی‌اند و به دارائی‌های دیگران در آن زمان و مکان خاص بستگی دارد.

همه ما گرایش به خودمثبت‌انگاری و سوگیری‌های ذهنی داریم و در مقایسه‌ها گاهی خود را عقب‌تر یا ضعیف‌تر از آنچه واقعیت دارد، حس می‌کنیم و این مقایسه و حس نابرابری مارا خشمگین، غمناک و حتی ممکن‌ست افسرده کند. موقعیت اجتماعی همیشه هدفی متحرک است؛ چون در مقایسه مدام با دیگران تعریف می‌شود.

نابرابری کنش‌ها و احساسات ما را به شیوه‌ای نظام‌مند تحت تأثیر قرار می‌دهد (مثال قطاری که میرود و فرد ساکن خود را جامانده و بازنده حس میکند…) حس فقیر بودن از خود فقیر بودن؛ رنج‌آورتر است.

این کتاب ترجمه سمانه پرهیزکاری است (که تاکنون مترجم و ویراستار ۶۳ کتاب بوده‌است) کتاب نردبان شکسته را انتشارات میلکان عرضه کرده که در حوزه‌های مدیریت، موفقیت، روانشناسی، زندگینامه و رمان نوجوان فعال است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x